Sa ilmselt puudutad oma nägu 16 korda tunnis. Siin on juhend, kuidas sellest harjumusest vabaneda

  • Suu, silmad ja nina on viirustele sisenemise väravaks
  • Näo puudutamine tõstab oluliselt igasuguste viirustega ka koroonaviirusega nakatumise riski
  • Uurimused näitavad, et inimene puudutab oma nägu umber 16 korda tunnis

Me kõik teeme seda. Sügelev nina, väsinud silmad, juhuslik mõte, juuste kohendamine ja palju muud viib käed automaatselt näo juurde. Jälgi ennast ja sa imestad!

Viiruse  jaoks on kehasse sisenemiseks kõige lihtsamalt võimalus, kui puudutades suud ja silmi  kätega, mis on pindadelt saanud viiruse.

Kõige ohtlikum ongi kosmeetikast hästi tuntud T tsoon.

Nakkuse levimise kaks teed

Nagu palju teised hingamisteede infektsioonid, kandub uus koroonaviirus inimeselt inimesele. Haige või viirust kandva inimese hingamisteedest väljuvad aevastades, nuusates  või köhides piisad, mis sisaldavad nakkustekitajat.

Kui oleme viirusekandjale lähemal kui 1 meeter, siis  hingame nakkustekitaja sisse. Peame vältima selgelt haigete inimeste läheduses olemist ilma spetsiaalse! maskita.

Teine tee on salakavalam. Puudutades viirusega saastanud pindasid, korjame selle kätega üles ja viime viirused silmi, suud ja nina puudutades ise endale sisse.

Me puudutame oma nägusid kogu aeg.

Teadlased on seda käitumist uurinud.  2008 tehti katse 10 inimesega 3 tunni jooksul ja keskmiseks saadi, et inimene puudutab oma nägu 16 korda tunnis.

Teine uuring tehti 2015  26 meditsiini tudengitega ühes Austraalia ülikoolis. Seal avastati, et nad puudutavad oma nägu 23 korda tunnis. Umbes pooltel kordadel puudutasid nad suud, nina või silmi, mis on viirustele ja bakteritele kõige lihtsam sisenemistee.

Isegi meditsiinitöötajad, kes peaksid olema nakkuse levikust teadlikumad, leiti  puudutamas oma nägu keskmiselt 19 korda 2 tunni jooksul.

Aktiivselt töötades inimesed tihti raputavad oma jalga, mängivad juustega või puudutavad oma nägu. Kindlasti aitab sellest harjumusest teadlik olemine vältida puudutamist, eriti intensiivse töö, koosolekute ajal või telefoniga rääkides

Kätepesu on võti

Ettevaatusabinõu on tihe 20 sekundiline kätepesu.

Parim juhend on Jänku Juss peseb käsi 

Pesemine aitab aga ainult siis, kui väldime näo puudutamist. Me ei tea ju kuna me korjame üles väikesed, potentsiaalselt surmavad reisijad.  Piisab ukselingi, leti, tööpinna või trepi käsipuu ja muude sarnaste  kohtade puutumisest.

Teadagi peab mittesobivat käitumise ära jätmiseks tegema midagi teisiti!

Näo puudutamine on harjumus, mida saab muuta

Ole teadlik oma harjumusest ja hoia teadlikult köed näost eemal. Teadvuste endale, et puudutasid nägu.

Kleebi erinevatesse kohtadesse Post-it meenutused „ära puutu oma nägu!“

Või pane nähtavatele kohtadele vahvad meelde tuletavad pildid

Hoia oma käed tegevuses, näiteks televiisorit vaadetes koo 😊 või mängi millegagi. Ehk see ongi palvehelmeste üks  ideedest! Mul endal on selleks  tore magnetiga käevõru, mida saab klõpsutada.

Loengus või koosolekul olles hoia käsi sõrmseongus.

Ja kui kuidagi ei saa, siis kanna kindaid. Kinnastega näo puudutamise ehmatad ebatavalise tunde tõttu ja see on hea meelde tuletamiseks ja harjumusest vabanemiseks.

Soovitatakse  kasutada tugevalt lõhnavat seepi (kõlab päris õudselt vana aja maasikaseebi moodi) või kasuta peale kätepesu eeterlikku õli, mis püsib kätel ja tuletab end käsi näo juurde viies meelde. Proovisin üht ja teist, aga nagu oma lõhnaõligagi, harjub ära ka muude lõhnadega. Ei leidnud head lahendust.

Meil kodus kaasaga on näo puudutamise võõrutusest saanud lõbus mänguline üksteise tähele panemine. Nimelt  võistleme, kes vähem „puudutamise punkte saab“. Nalja saab palju. Ja puudutuste arv väheneb. Plaanin seda meetodit ka lapselaste puhul rakendada. Usun, et saab nalja ja et sellest on harjumuse vähendamisel ka abi.

Kokkuvõte

Sinu nina, silmad ja suu on viiruse sisenemise väravaks. Vaatamata sellele, kui sageli sa käsi pesed, võivad sinu käed nakkuse väravasse viia.

Soovitus, kätega nägu mitte puuduta tundub nii lihtne! Aga võta näpust.

Näo puudutamise harjumusest aitab vabaneda selle soovi teadvustamine aga ka käte tegevuses hoidmine.